Peti korak – produkcija mejlova

U prošlom koraku smo dotakli skiciranje i dizajn mejlova iz ugla konverzije i funkcionalnosti. Kako četvrti i korak ide ruku pod ruku sa petim, ovde ćemo priču o dizajnu nastaviti i proširiti je na implementaciju i testiranje.

Možeš to zamisliti i ovako: u četvrtom koraku definišeš skice i zahteve svakog mejla ponaosob, uključujući radnu verziju teksta i grafičkih elemenata. Onda sve to dokumentuješ i pošalješ dizajneru i kopirajteru. U petom koraku treba da prođeš kroz process produckije, koja uključuje kodiranje i QA.

Kao i kod pravljenja web stranica, postoje tri elementa koja leže ispod svih drugih, a to su:  copy, art i code.

Copy

Copy podrazumeva pisanje adekvatnog teksta koji će korisniku/posetiocu jasno izložiti sadržaj stranice ili mejla. Kopirajting je možda i najvažnija opšta sposobnost koju treba da poseduješ kao marketar, bilo kojom granom marketinga da se baviš. Kopirajting nije stilizacija teksta, tako da on izgleda lepše i da se prilagodi formatu (kako to dosta marketara smatra), već sposobnost da se, kroz tekst, poveća percipirana vrednost i marginalizuje percipirana cena određenog proizvoda ili usluge. Dakle, da me ubedi da je nešto kul, i da mi nije toliko skupo 🙂 1

Art

Art je u ovom smislu mahom element dekoracije, ne kompletnog dizajna. U prošlom koraku si ti definisao/la strukturu i raspored kreative (layout) i sada je samo na dizajneru da to pretoči u kompletan dizajn. Možda ne bi bilo loše da razmotriš pravljenje šablona za sve tipove mejlova u jednom projektu, praktično međukoraku. Taj projekat bi izgledao otprilike ovako:

  1. definišeš tipove mejlova i njihove šablone. Na primer:
    • transakcioni mejlovi – 1 šablon
    • evergreen kampanje – 2 posebna šablona
    • promo mejlovi – 3 šablona
    • onboarding sekvence – 2 šablona
  2. Svaki šablon dizajniraš iz ptičije perspektive u smislu layouta i rasporeda elementa
  3. Svi šabloni se iskodiraju i istestiraju
  4. Kada treba da razrađuješ svaki email ponaosob, samo iskoristiš šablon, kako ne bi morao/la da dizajniraš i kodiraš svaki posebno.

Naravno, čak i u ovom slučaju, treba da istestiraš svaki mejl pre nego što ga pustiš na produkciju.

Kodiranje mejlova

Svako ko se uhvatio kodiranja mejlova je imao glavobolje. Kao što sam pomenuo u prvom koraku, email tehnologija je drugačija i zasnovana je na principima privatnosti i bezbednosti. Za razliku od browsera, koji će se potruditi da vam „zašiju“ HTML kod ukoliko si negde pogrešio/la, i koji će aktivno raditi na širenju spektra funkcionalnosti koje se mogu dobiti razvojem front-end tehnologija, mailbox provajdere za sve to nije puno briga. Njih zanima da su mejlovi koji njihovi korisnici konzumiraju pre svega bezbedni, a za funkcionalnosti unutar same poruke ih nije puno briga. Iz tog razloga mnogi front-end developeri imaju ozbiljan problem kad se susretnu sa mejlom. Ne samo da email HTML zahteva praktično povratak na tabele i samo osnovni CSS, već čitavo okruženje ima sijaset specifičnih pravila koja često važe samo za jednog provajdera, a ponekad i samo za jednu verziju njihovog klijenta (recimo Android app).

Pristupa kodiranju mejlova ima puno ali, iz mog iskustva, treba raditi sa specijalizovanim koderima koji prate trendove email industrije.

Sastavio sam kratki vodič za dizajniranje email kreativa, kome je cilj za služi kao checklist svima koji su novi u dizajniranju mejlova. Ukoliko si mi ostavio/la svoju email adresu, poslaću ti i sređenu PDF verziju, koju možeš slobodno da deliš sa kim želiš.

QA mejlova

Neizostavan deo produkcije mejlova. Najbolje je da koristiš neki tool za ovo. Postoje dva poznata alata: Litmus i Email on Acid. Prvi je skuplji, više premium i mnogo je lepši interfejs. Takođe, veća su kompanija. Ja ih koristim jer mi se sviđaju. Ali i drugi alat je sjajan, tradicionalno jeftiniji od prvog, malo manje ulickan, ali isto sjajan. Your choice.

Ako pomišljaš da radiš QA mejlova ručno, po principu „Testiraću samo na par mejlova i uređaja,“ savetujem da prvo proveriš koji su email klijenti najzastupljeniji u tvojoj bazi. Ukoliko ne znaš kako da uradiš to, pa… biće komplikovano, bolje jednostavno angažuj eksperta da ti iskodira mejlove (a svaki ekspert bi trebalo da ima svoj Litmus ili EOA nalog), ili pokušaj sam/a ali uz korišćenje premium alata.

Litmus

Što se Litmusa tiče, tačno je – skup je. Trenutno je cena oko $100 mesečno, što je mnogo više nego kad su počeli. Ali, alat je zaista sjajan i savetujem da ga barem probaš, jednom kada već kreneš sa produkcijom.

Ovo je primer testa na Litmusu:

https://litmus.com/pub/83657ad

EOA nalog trenutno nemam, ali izgleda slično.

Email templates

Možda si gledao/la po Internetu i naišao na prodavce šablona koji ti nude nešto tipa „email builder + export koda i radiće sjajno“. Moj savet, bacanje para. Ti šabloni su obično toliko loši da sa njima ne možeš bukvalno ništa da uradiš.

Ako tražiš agencije, obavezno ih pitaj da ti uz svaki šablon koji ti pokazuju kao primer svog prethodnog rada pošalju i link za Litmus ili EOA test tog istog šablona. Takođe, traži garanciju da će šablon koji ti naprave da bude adekvatan za, ako ne sve, onda većinu email klijenata.

Litmus ima set besplatnih šablona koje možeš preuzeti ovde:

https://litmus.com/community/templates

Iako nisu savršeni, mislim da možeš da počneš sa njima, ukoliko već nemaš dedicated kodera.

Update: ukoliko si prijavljen/a na na kurs vođen putem mejla, poslaću ti potpuno novi email šablon, polished i sređen tako da se prikazuje što je bolje moguće u preko 80 email klijenata. Možeš slobodno da je koristiš, menjaš, deliš i tome slično. Ovo je Litmus test kreative:

https://litmus.com/pub/5a303ef

Samo jedan od benefita praćenja kursa putem mejla 😉

Rezime (TL;DR)

Iz prethodnog koraka prelaziš u implementaciju. Sa kopirajterom radiš na detaljnom tekstu, sa dizajnerom na dekoraciji a sa koderom na pravilnoj strukturi, šablonu i testiranju emaila u različitim email klijentima.

Tehnologija email-a je škrta po pitanju dozvoljenih funkcionalnosti i postoji velika razuđenost email klijenata u kojima korisnici konzumiraju mejlove. Stoga je najbolje dizajnirati i kodirati sve email kreative po principu „graceful fail“, tj. kako će da izgleda ako se ne prikaže kako si zamislio/la.

Gledaj da napravite i uvek poštujete svoj dizajn guideline, nemoj da se zanose raznorazni šabloni koje možeš naći na Internetu. Ostavio sam ti link za vodič za kodiranje email kreativa na linku iznad. Nadam se da će ti pomoći.

Ne veruj stručnjacima, već svaku kreativu temeljno testiraj na platformama kao što je Litmus.

Srećno!

I dalje pišem ostale lekcije, tako da sledeći korak još nije gotov. Ako želiš, prijavi se za kurs vođen putem mejla. Sve isto, samo dobiješ mejl kad nešto novo objavim.

Fusnote:

  1. Skupo ne striktno u smislu cene, već onoga što bih izgubio time. Primetićete da se neke industrije strastveno bore ne da smanje percipiranu cenu i novcu, već u efektima. Primeri su fast food, grickalice i gazirana pića. Cigarete neću ni da pominjem.[]

1 thought on “Peti korak – produkcija mejlova”

Comments are closed.